SEO med Magento

Magento Basis Løsning

12 feb SEO med Magento

Før du giver dig i kast med SEO på din Magento shop skal du være opmærksom på evt. custom funktioner du måtte have på shoppen. Følgende vejledning er baseret ud fra Magento standard.

Søgemaskineoptimering eller SEO som det også populært kaldes, er en yderst omfattende proces, men hvis man har en smule basisviden omkring emnet er SEO ligetil at gå til. Det kræver dog at man er villig til at udføre arbejdet, som hvis man er ny til SEO, kan virker monumentalt. Frygt ikke vi vil med dagens blog fortælle lidt om, hvordan du kan optimere din webshop til søgemaskinerne og på den måde tiltrække flere kunder til din shop. Ganske gratis, så længe man er villig til at arbejde lidt.

Der er en række basis teknikker som er gode at kunne i forbindelse med en SEO optimering på en Magento webshop.

Indlægget er inspireret af bl.a. Yoast og Siteground.

Generel konfiguration

Webshoppen winkwink.dk, som er administreret af Magentoxperten, er sat op med de anbefalede indstillinger ifht. SEO med Magento. Som altid er en webshops placering i søgemaskinerne influeret af dels indstillinger, i høj grad tekst, men også ud fra konkurrencen på søgeord og sågar søgemaskinernes egen vurderinger af webshoppen. Derfor vil du aldrig vil høre en SEO ekspert garanterer dig den bedste placering på eksempelvis Google, da der er faktorer der spiller ind som er udenfor ens kontrol. Man kan dog give søgemaskiner de absolut bedste forudsætninger for at vælge netop din webshop.

Først og fremmest er Magento en af de bedste e-handelsplatforme, når det kommer til søgemaskineoptimering. Der er dog nogle indstillinger man kan justere, såfremt man ønsker en højere placering på søgemaskinerne. Først og fremmest er det vigtigt at have den seneste version af Magento installeret.

Når du har sikret dig at du har den seneste version er det en god idé at tillade Brug webserver rewrites. På billedet ser du et eksempel fra winkwink.dk. Dette gør du under System => Konfiguration => Web => Søgemaskineoptimering (SEO).

SEO med Magento

En anden god ting at gøre her, er at indstille forretningskode til URLs til ”nej” under URL-indstillinger, da dette i de fleste tilfælde er bedst at gøre.

Forretningskode til URLs

WWW or not to WWW?

Dette spørgsmål er tit til debat mellem SEO professionelle. Som oftest afhænger det af hvad den enkelte synes ser bedst ud i deres browser. Såfremt du ønsker at ændre din adresse kan det gøres under Usikker og Sikker i dine Web indstillinger. Her kan du angive dit foretrukne domæne.

Du skal være opmærksom på at ændringer i din adresse kan forsage loops og redirects hvis dette ikke gøres korrekt. Er du i tvivl så tag kontakt til en professionel – Du er naturligvis mere en velkommen til at kontakte Magentoxperten, hvis du er i tvivl på kontakt@magentoxperten.dk.

Overordnet set er det relativt simpelt at ændre din adresse i Magento. Det anbefales at lave et 301 redirect via din .htacces fil med mod_rewrite. Udover at løse dit WWW vs. Ikke-WWW problem sikre du at Magento ikke tilføjer et SID query til din URL. Sørg for at din URL er den samme som din redirect.

Når du redigerer i din .htacces fil kan du tilføje følgende kode til redirect index.php ved root.

Omkring linje 119:

.htacces fil

Eller såfremt din Magento installation ikke ligger i root men i en undermappe:

.htacces no root

Som sagt kan dette virke lidt uoverskueligt for folk der ikke til dagligt roder med det. Dette er heller ikke typisk den daglige form for SEO arbejde – tit assisteres SEO medarbejderen af en programmør til denne type opsætning. Hos Magentoxperten og på winkwink.dk trækker vi på vores programmører, når vi foretager sådanne ændringer – for at undgå fejl. Det er dog vigtigt, hvis man arbejder med SEO, at vide hvilke muligheder man har ifht. udseendet på ens URL (webadresse) og hvordan man kan løse evt. redirect problemer.

Header instillinger

Som standard har Magento installationen titlen Magento Commerce. Det er derfor vigtigt at du ændre titlen således at søgemaskinerne ved, hvad siden handler om. Selvfølgelig din webshop.

Helt generelt lægger søgemaskiner meget vægt på det skrevne ord, særligt dem der står først. Det er derfor en fordel at dine søgeord er placeret tæt på starten på den side titel. På den måde er det mere sandsynligt at du bliver placeret højt på eksempelvis Google.

Derudover skanner besøgende deres søgeresultater på Google, og de kigger som oftest efter de første par ord for at vurdere, hvorvidt siden er relevant for hvad de søger efter.

Det første du skal gøre i din Magento er at ændre standard titlen.

Dette gør du ved at finde System => Konfiguration => Design => HTML Head. Vælg en god og beskrivende titel for din webshop. Titlen vil blive brugt på en række sider, der ikke har deres egen brugerdefinerede titel, f.eks. din Kontakt side. Forneden ses et eksempel fra winkwink.dk, en sexshop der forhandler et stort udvalg indenfor sexlegetøj og lingeri. Som du kan se, involvere sidetitlen virksomhedens kerneforretning, hvilket giver et boost ifht. webshoppens placering i søgemaskiner.

Winkwink.dk

For at tilføje dit firmanavn/webshop navn til alle sidetitler, inkl. kategorier og produkter, skal du tilføje dit firmanavn/webshop i feltet Title Suffix. Det er bedst at holde Prefix tom. Det anbefales også at holde Sidebeskrivelse og Standardnøgleord tomme for sider du ikke ønsker Google skal indeksere. I den forbindelse kan de også være en fordel at konfigurerer Standardrobotter til Noindex, Nofollow. For alle sider du ønsker søgemaskinerne skal indeksere, er det yderst vigtigt at du har denne indstilling sat til Index, follow.

No index, no follow = søgemaskiner læser ikke din side

Index, follow = søgemaskiner læser din side

Nu spørger du nok dig selv, skal søgemaskinerne ikke altid læse mine sider?
– nej, det er nemlig ikke altid en god idé at Googles søgemaskine robotter bruger ressourcer på at indlæse sider, der ikke giver dig ekstra SEO værdi. Det er for eksempel begrænset, hvor meget brugbar information du kan tilbyde Google på din kontakt side.

CMS sider

Ved første øjekast kan det virke som om, at Magento mangler en række CMS funktioner, men i langt de fleste tilfælde er systemet ret fleksibelt og en god investering. En af fordelene ved et simpelt CMS, som Magento, er at du har langt større kontrol over hvert eneste aspekt af dine sider. Når du har tilføjet noget godt indhold, lavet nogle gode titler og URLs og fået skrevet nogle gode beskrivelser (herunder Metadata og søgeord) har du hvad du har brug for, for at ligge højt på søgemaskinerne.

Under Metadata er det vigtigt at være så beskrivende og fremfor alt ægte som muligt. Beskrivelserne har en primær vital funktion:

Nemlig at opfordre folk til at klikke på din webshop i søgeresultaterne, på de søgeord du har anvendt/har tænkt dig at anvende.

Det er derfor KUN velskrevet indhold, beskrivelser og relevante søgeord der betyder noget ifht. din placering på søgemaskiner. Du kan ikke snyde dig til det, ved at anvende autogenererede sidebeskrivelser. I så fald kan du ligeså godt lade være. Det er sjusket og spild af tid.

Her ses et godt eksempel på velskrevet Metadata fra winkwink.dk:

Winkwink Metadata

Optimering af dine kategorier

Magento giver dig mulighed for at tilføje navne til dine kategorier, som leder til dine produkter. Det i sig selv er meget godt, men det kan resulterer i duplicate content, som vil irriterer enhver der arbejder med SEO til dagligt. Et problem vi også har haft i forbindelse med optimeringen af winkwink.dk.

Vi vil undersøge duplicate content mere i detaljer senere i guiden, men for nu anbefaler vi at du gør følgende, når du skal optimerer dine kategorier ifht. SEO:

Gå til System => Konfiguration => Katalog => Søgemaskineoptimering (SEO) og indstille Anvend kategoristi i produktets URL til ”Nej”:

Undgå dublicate content

Når du har gjort dette kan vi kigge nærmere på dine kategorier. Gå til Katalog => Kategorier. Her vil du finde dine kategorier og tilføje nye.

De vigtigste felter når du har med dine kategorier at gøre er selve beskrivelsen, som naturligvis skal være uddybende og informativ, din Meta beskrivelse, sidetitel og URL.

Gode råd:

Meta beskrivelsen – Tilføj en appellerende tekst. Husk på at potentielle kunder ser din beskrivelse i listen med søgeresultater. Det er derfor vitalt at du har nogle gode beskrivelser.

Sidetitel – Hold feltet tomt, hvis du ønsker at bruge kategorinavn og hovedkategorien fremfor en titel. Når du redigere feltet vil titlen præcist afspejle dit input, uden at medregne hovedkategorien.

URL (adressen) – Det er en god idé at have en kort URL som er fyldt med gode søgeord. Du kan med fordel fjerne bindeord fra din URL. Når du redigerer dette er det vigtigt at forholde sig til, hvor der redigeres. Hvis du eksempelvis har en webshop med flere sprog skal du sikre dig at dine ændringer bliver foretaget for hvert sprog og ikke for hele din webshop.

Dette er en rigtig god funktion for webshops der appellere til internationale kunder, da man på den måde kan være specifik omkring navn, beskrivelse, sidetitel og meta information – for hvert enkelt marked man opererer på.

Optimering af dine produkter

Du finder dine produkter ved at gå til Katalog => Produkter.

Når du optimerer dine produkter til søgemaskiner, minder arbejdet meget om det du udførte i forbindelse med din optimering af dine kategorier. Her kan du også tilføje meta information for hvert ”store view”/marked.

Det er vigtigt at være opmærksom på at Meta titlen overskriver sidetitlen – inkl. kategorier med undtagelse af titel prefix og suffix og ikke kun produktnavnet.

Noget mange tit overser i forbindelse med SEO med Magento er, hvordan man håndterer sine billeder. Det er eksempelvis en rigtig god idé at skrive nogle gode alternative beskrivelser for sine billeder og tænke lidt over, hvordan dine billeder bliver navngivet. Du kan opleve en god mængde ekstra trafik ved at optimerer dine billeder.

En god måde at tjekke statussen på dine billeder, er ved at besøge en vilkårlig side på din webshop der indeholder billeder, højreklikke på siden og vælge inspicer element. Bliv ikke forskrækket over mængden af information.

Du kan her vælge et element på siden, ved at føre musen til øverst venstrehjørne og klikke på inspect element . Du kan herefter føre din mus over dine billeder og få indblik i dine beskrivelser og titler. Et godt lille værktøj. Her får du et eksempel på et godt alt tag fra winkwink.dk:

Image title

Lig mærke til teksten efter alt=, dette er en uddybende beskrivelse af hvad billedet indeholder, hvilket gør at dine billeder bidrager til din placering på søgemaskinerne – husk på tekst er konge ifbm. SEO.

Som udgangspunkt er dine standard indstillinger for dine billeder, tilknyttet dine produkter, at tage dit produkts titel og beskrivelse som sin egen. Du kan ændre dette under billeder ved din produkt information. Du kan her naturligvis også specificere din ”store view”/marked.

Optimering af din Magento webshop

Overskrifter

Når du skriver indhold til din webshop, kategorier og produkter bør sidetitler altid have et <h1> eller <h2> tag. Næste skridt vil være at ryde op i et evt. overforbrug af overskrifts tags. En god ide er at slippe af med disse på sider, der ikke nødvendigvis indeholder relevant tekst/søgeord for din webshop. I stedet for at tilføje flere overskriftstags som <h3, 4, 5, 6 > etc. Så er det bedre at udskifte disse tags <div class=”head”> med <strong>. Du fjerner ”overskriften” og gør teksten fed, således at du bevare overskriften visuelt, men ikke anvender kodedefinitionen.

Ifht. dit indhold er det en god ide at dine kategorier bruger et højere overskriftstag end dine produkter. Eksempelvis ville en kategoriside, der refererer til produkter anvende et <h1>tag, hvor produktet ville anvende eksempelvis et <h3>tag. På produktsider er det til gengæld vigtigt at prioritere produktet og give det et <h1> tag.

Linkbuilding

Når du arbejder med SEO vil du på et tidspunkt støde på udtrykket linkbuilding. Linkbuilding dækker over hvordan der linkes til og fra din side (internt og eksternt). Et eksempel på linkbuilding på winkwink.dk finder du på forsidebeskrivelsen, hvor vi har tilføjet interne links til vores kategorier og produkter:

Linkbuilding Winkwink

Når søgemaskiner læser en webshop/anden hjemmeside, vurdere de kvaliteten af links til og fra siden. Du kan derfor ikke bare tilføje tilfældige links for at øge din placering. Kvalitet over kvantitet. Ved linkbuilding er det også vigtigt at have links med beskrivende ankertekst (anchor text), da dette fortæller søgemaskinen hvad linket leder hen til.

Ryd op i koden

Gør det muligt for dine brugere at cache dine javascript og css filer første gang de indlæser din side. På den måde sikre du at søgemaskinerne ikke skal downloade disse, hver gang brugeren besøger din side. Dette kan godt være lidt tricky, så er du i tvivl så tag en snak med en programmør.

Din webshops hastighed

Hvor hurtigt din webshop loader er en meget vigtig faktor for søgemaskiner. Dette er noget eksempelvis Google tester på hverdag.

Der er to ting du kan gøre, for at øge hastigheden på din Magento webshop:

  1. Sørg for at du har caching slået til. Gå til System => Cache-styring og slå alle caching funktioner til.

Eksempel fra winkwink.dk

  1. Dine server konfigurationer har også en stor indflydelse på din webshops hastighed. Du kan eksempelvis øge din hastighed med Magento markant ved at have MySQL and PHP opcode cache på din server.

Magento arbejder konstant på at forbedre hastigheden på deres system, hvilket sikre dig konstante hastighedsforbedringer for hver opdatering Magento udgiver.

Du kan også øge din hastighed ved at undersøge antallet af eksterne filer på din webshop. Her tænker vi eksempelvis på pdf-filer. For hver fil brugeren af din side skal downloade skal deres browser kontakte din webserver. Det er derfor en god idé at reducere antallet af eksterne filer og evt. kombinere eksisterende eksterne filer til en samlet fil. Som standard kombinerer Magento de fleste javascript filer til en samlet fil.

Dette gør Magento dog ikke med stylesheets. Standard skabelonen har 6 forskellige stylesheet filer. Du kan kombinerer indholdet af disse stylesheets så det udgør en enkelt fil, med undtagelse af print.css filen – Alternativt kan du bruge Fooman Speedster modulet til at behandle dine Javascript og CSS filer (stylesheets).

Mere avanceret SEO med Magento

Når du har udført de mere overkommelige ting vil du opleve, at langt de fleste SEO relaterede problemer med din Magento webshop, vil være duplicate content. Endda meget af det. Du vil have URLs der indeholder præcis de samme informationer.

Du vil have sider, så som produktbedømmelser der har stort set samme indhold som selve produktsiden. Dine kategorier vil opleve duplicate content problemer i forbindelse med brugeres navigationen og sorteringsmuligheder på din side (eksempelvis hvis en bruger søger på din side). Der vil i den forbindelse blive skabt en brugerdefineret URL, baseret på brugerens søgemønster. Tekst og indhold vil det samme – adresserne vil dog være forskellige. Søgemaskinerne registrerer dette og vil tage det med i deres overvejelser når de ranker din webshop.

Der er en række metoder til at bekæmpe duplicate content og dem vil vi se på nu.

Duplicate content

Først skal det understreges: duplicate content er ikke godt for din placering i søgemaskinerne. Derudover kan det være ret bøvlet at løse, da det kan være svært at vurdere, hvad der reelt er årsag til duplikeringen. Vi kan dog give dig nogle gode råd og tommelfingerregler, der kan hjælpe dig til at identificere og siden løse problemer med duplicate content i Magento.

Et godt udgangspunkt til at undgå duplicate content med Magento er at finde et godt SEO plugin/extension. Der er mange gode, inkl. gratis, de betalte er dog klart de bedste og er som oftest en rigtig god investering. Disse extensions giver dig typisk adgang til mere avancerede indstillinger, som gør det nemmere for dig at rette SEO fejl på din Magento webshop.

Når vi taler om duplicate content er der nogle ting man kan kigge efter, som typisk involvere en fil der hedder robots.txt. Denne fil fortæller søgemaskiner hvad de må og ikke må indeksere.

Som udgangspunkt anbefales det, at læse godt op på hvordan man undgår duplicate content med Magento, da det kan være kompliceret at fjerne. Hos Magentoxperten oplever af og til kunder, der fra starten ikke har kendt til de korrekte indstillinger for at minimere duplicate content med Magento og søgemaskinerne har derfor indekseret det hele. Derfor skal man også regne med at det vil tage lidt tid før søgemaskinerne registrerer dine ændringer. Så hvis du har de korrekte indstillinger, men stadig oplever duplicate content, anbefaler vi at du først beder eksempelvis google at reindeksere din side, så du har en opdateret log over dit duplicate content.

Forneden vises de indstillinger vi i skrivende stund anvender på winkwink.dk, for at undgå duplicate content:

  • Anvende Noindex, follow på sider der ikke har relevant indhold for din forretning.
  • Anvende Nofollow på links der ikke er relevante for din forretning.
  • Brug Canonical URL rewrite der er en række SEO plugins der kan hjæpe. Prøv bl.a. SEO Suite Ultimate.
  • Opret et XML Sitemap, Katalog => Google Sitemap => Tilføj Sitemap, Gem og generer.
  • Du kan også prøve at redigere i din robots.txt fil og tilføje disallow :/*/ på sider/categorier du ikke ønsker google skal indeksere.

Søgemaskineoptimering er ikke en eksakt videnskab, det tager lang tid at mestre særligt fordi meget afhænger af det skrevne ord. Vi har med dette indlæg forsøgt at give dig et overblik over de forskellige indstillinger du kan anvende for at lave SEO med Magento.

 

Tags:
, ,
Administrator
kontakt@magentoxperten.dk
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar