Korrekt opdeling af Magento

divided

05 jan Korrekt opdeling af Magento

Selvom Magento er et fantastisk CMS system for både små og store virksomheder, er dette måske netop grunden til, at mange laver fejl, når de opsætter deres shop til flere sprog og/eller flere lande. I dette indlæg vil vi vise nogle eksempler på opsætning og fortælle hvordan, det smartest sættes op.

1. Hvilke niveauer er der i Magento?

Magento arbejder med disse 4 niveauer:

  • Global
    • Website
      • Store (Forretning)
        • Store View (Forretningsvisning)

Det vigtige at forstå ved denne opdeling er, at den er hierarkisk, dvs. hvis en indstilling er Global bestemt, så kan den ikke ændres på Website, Store eller Store View niveau. Kigger vi på billedet nedenfor (System->Konfiguration->Generelt), kan vi altså se, at butikkens lokation er indelt i 2 niveauer: Hvis du vil sende pakker fra forskellige lande, skal du oprette forskellige Websites; men du kan godt have flere adresser i samme land (Store view).

shop_inddeling

 

2. Hvis du har brug for at ændre én af disse kriterier, skal du inddele i Websites

  • Forskellige specifikke priser
    • Hvis du blot benytter forskellige Store Views, vil Magento selv omregne priser fra DKK til € efter en angivet kurs (kan indstilles til at opdatere automatisk, hvis du ikke er tilfreds med 1€ altid er 7,5DKK værd)
  • Forskellige momsklasser
  • Forskellige basis-valuta
  • Forskellige betalingsmuligheder
    • ePay kan indstilles på Store View niveau, men efterkravsbetaling, PayPal, Bankoverførsel mm. kan kun indstilles på Website niveau.
  • Forskellige forsendelsesmuligheder
    • Fx, hvis du ønsker at sende med UPS i den ene shop og DHL i den anden.

I eksemplerne ovenfor har vi taget udgangspunkt i Magento’s standard opsætning. Moduler og extentions har deres egne indstillinger.

Den dybere mening bag Websites:

Den primære idé med at opdele en Magento installation i Websites er for at sælge forskellige produkter til forskellige segmenter. Dit holdingselskab styrer alle forretningerne i ét login, og har mulighed for at tweake indstillingerne maximalt.

Du kan i den samme installation både sælge golfudstyr og gasgrills; men kunderne kan ikke putte en golfkølle og den nyeste Weber i samme indkøbskurv, når du først har opdelt butikkerne. Indkøbskurven deles IKKE mellem de forskellige Websites.

3. Vælg Store View, hvis du kun vil ændre sprog og/eller valuta

Rigtig mange webshop-ejere kan nøjes med at opdele deres shop i Store Views, fx Dansk/Engelsk og/eller DKK/€. Når du opretter et produkt, indstilles standardværdierne fra starten af, og du kan derefter oversætte navn, beskrivelse osv, som du har lyst. Enkelte ting som fx varenummer og vægt er globale indstillinger.

standardværdier

En nice feature ved Store Views er, at man også kan ændre tema mellem shops, så hvis du har en dansk shop er den rød og hvid, mens den svenske shop er mere Ikea-farvet.

4. Hvornår skal man vælge Store?

For at sige det rent ud, er det utrolig sjældent, at vi opsætter nye webshops med forskellige Stores. Ved at oprette et nyt Store, får man mulighed for at lave forskellige kategori-opdelinger, så én butik sælger nogle produkter, og en anden butik sælger andre produkter, eller man sælger måske samme produkter med med forskellige inddelinger.

Derudover er der ikke mange “nye” muligheder ved at vælge Store opdeling.

Nedenfor vises et par eksempler på forskellige opsætninger.

Eksempel 1:

Website Store Store view
Canada  Sportshop Engelsk
Fransk
USA  Sportshop Engelsk
Spansk

Eksempel 2:

Website Store Store view
Systuen Udstyr og materialer Dansk (DKK)
Engelsk (€)
Færdigvarer Dansk (DKK)
Engelsk (€)

 

5. Produktegenskaber

Når der oprettes nye produktegenskaber i Magento, er det vigtigt at vælge det rette niveau for Anvendelsesområde. Ved at indstille anvendelsesområdet til Store View (Forretningsvisning), får man størst mulig fleksibilitet; men ønsker du at lave konfigurerbare produkter, skal anvendelsesområdet indstilles til Global.

produktegenskab

Kristoffer Hjerrild
kontakt@kristoffer-hjerrild.dk

Kristoffer er CEO og har ansvaret for Magentoxperten.dk's operative udvikling.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar