Magento konverteringsoptimering

Magento konverteringsoptimering

08 apr Magento konverteringsoptimering

Konvertering, konvertering, konvertering!

ja det er noget alle webshopejere er opmærksomme på, hvis ikke du er så skal du være det. Konverteringsoptimering er den proces, hvorved du tilpasser din webshop så der er fokus på en optimeret købsproces og brugeroplevelser. Derved kan du “konverterer” besøgende til kunder hurtigst muligt.

5 Gode råd til Magento konverteringsoptimering

Del. 1 af 2

Det er relativt nemt, at etablerer sig selv som Magento webshopejer. Når du så har etableret en webshop er der til gengæld flere ting man bør gøre, for ikke at falde bagud i konkurrence hjulet før man overhovedet er kommet i gang.

1. Tiltræk potentielle kunder, der hvor de er

 

Google is king!

Ligegyldigt hvordan vi vender og drejer verdenssituationen er Google uundgåelig, når der er tale om e-handel. Google er den absolut mest brugte søgemaskine i den vestlige verden. Vil man sælge noget på nettet, så skal man være venner med Google. 9 ud af 10 brugere af Google kommer ikke længere end side 1. Derfor er det ekstremt vigtigt at man som minimum er placeret på side 1 og allerhelst i top 5 ved organiske søgeresultater.

Det er selvsagt lettere sagt end gjort og selv, hvis man formår at optimere ens webshop ifht. SEO, så er man som ejer fortsat afhængig af Googles vurdering af dit site.

Vi har tidligere fremstillet en fremgangsmåde til søgemaskineoptimering af en Magento webshop. Du kan læse alle tips og tricks i SEO med Magento.

2. Annoncering er vigtigt at prioritere

 

Som privatperson på nettet har du nok bemærket at Google har en række resultater, som er mærket “annonce”. Værdien af disse skal ikke underkendes ifht. at tiltrække mulige købere til din webshop.

Google tilbyder mange gode råd til annonceringer med Adwords. Vær dog påpasselig med blindt at accepterer Googles forslag, til eksempelvis prissætning og køre din annoncering på autopilot. Google har én interesse med Adwords og det er at tjene penge på dine annoncer. Ofte kan man optimere sin klikrate ved faktisk at sænke sin prissætning. Altså hvad man er villig til at betale pr. klik på sine annoncer.

Det vigtigste er at du foretager en grundig analyse af de søgeord du ønsker at blive fundet på, at du skriver noget fængende annoncetekst (ingen billig kopiering eller autogenereret tekst – for det ville du ikke selv klikke på) og at de sider dine annoncer lander på er optimeret, samt opfordre til køb.

Dette er en kontinuerlig proces og det tager tid. Man skal tage sig den tid det tager at passe sin online markedsføring. Dette inkluderer at have afsat et fast budget til sin online markedsføring. Man kommer ikke langt med tekst og SEO alene.

Virker det hele for overvældende kan du med fordel kontakte et professionelt webbureau, som Magentoxperten, og betaler andre for at foretage dine annonceringer. Man kommer dog langt ved at prøve sig frem – det kan rent faktisk også være en underholdende process, konstant at optimere sine annoncer og fravælge “taberne” og favorisere “vinderne”. Såfremt du vælger et bureau, anbefaler vi at du i sådanne tilfælde sikre dig, at bureauet kender til din branche og produktportefølje. Så er du sikker på at du får noget for pengene. Pas på med at vælge webbureauer der giver “garantier” for ROAS, besøgstal o.lign. Det er sjældent at sådanne garantier holder, da Google altid har det sidste ord. Derudover afhænger Adwords annonce succes også af, hvor mange besøgende som rent faktisk ender med at købe, baseret på din annonce. Klikket er en udgift såfremt det ikke leder til salg.

3. Gør det nemt for besøgende at finde produkter

 

Først og fremmest er Magento platformen, som udgangspunkt, fremragende til konverteringsoptimering og strømlinede købsprocesser, mersalg osv. Der er dog nogle ting man selv aktivt kan gøre for at forbedre sin shop.

Vores råd og vejledning tager udgangspunkt i vores erfaringer fra én af vores egne etablerede webshops, som vi administrerer ved siden af vores bureau aktiviteter. Lad jer ikke skræmme af produkttypen. Vores webshop Winkwink.dk er en online sexshop, har 2 år på bagen og er allerede en stærk spiller på det nordiske marked for sexlegetøj. Sexlegetøj er en god forretning på det danske og skandinaviske marked, grundet befolkningernes generelle frisind ifht. seksualitet og lyst. Derudover er der en relativt god avance på salg og distribution af denne type produkter, det er ikke tilfældigt at konkurrencen på markedet er stigende. Konkurrence er godt, da vi på den måde konstant tester os selv og forsøger at yde bedre og bedre service til vores kunder.

Når vi taler om konverteringsoptimering er der flere ting vi har implementeret på Winkwink med stor succes. Mest vitalt af disse er vores konstante fokus på købsproces. Det skal være nemt at finde de nyeste og mest populære produkter på din webshop. Hos Winkwink fremgår de mest populære produkter konsekvent på vores forside, vi inkluderer også tydelige kampagner som vi i øjeblikket køre på vores shop og vi arbejder også, på at få en SALES kategori op at køre. På den måde kan vi tilbyde vores kunder de produkter de er på udkig efter hurtigt og nemt.

4. Begræns dig ikke i forhold til betalingsmuligheder

 

Ifht. købsproces generelt skal man ikke lade sig begrænse af betalingsmuligheder, tilføj endelig så mange forskellige muligheder som du kan administrerer. Det vil være træls, hvis en potentiel kunder kommer langt nok i processen til at skulle betale og vedkommende så vælger en anden udbyder fordi du ikke har fx mobilepay. Hvordan ville du helst foretrække at shoppe på nettet? Brug dine egne erfaringer som forbruger til at optimerer din webshop.

5. Lad dem ikke fortryde

 

Vi skal selvfølgelig ikke tvinge produkter ned i halsen på mulige kunder, hvis de ikke vil have disse, men tit sker der det, at kunden ifm. købet tænker “behøver jeg virkelig dette produkt her og nu?”. Derfor afbryder de processen og salget er formentlig tab for nu.

En måde hvorpå man kan begrænse dette er ved ikke, at give en mulig kunde tid til at fortryde midt i købsprocessen. Dette er et af de vigtigste råd vi kan give, nemlig at have en såkaldt OPC (one-page-checkout) på din Magento shop.

Winkwink.dk har altid haft en OPC og vi installerer typisk denne funktion på langt de fleste af vores kunders’ webshops.

Kunden har kun ét skridt fra kurven til betaling med en one-page-checkout funktion. Har du ikke i forvejen en OPC kan vi sætte en op til dig hurtigt, enkelt og frem for alt til en overkommelig. Som udgangspunkt koster en sådan opsætning 2.798 kroner ekskl. moms (pris kan variere). En engangsbetaling, som vil give dig et enormt boost ifht. at få flere gennemførte køb på dit site.

 

Administrator
kontakt@magentoxperten.dk
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar