zalando

04 sep Zalando.dk – En succes du bør blive inspireret af

Zalando.dk har nærmest kørt alle konkurrenterne i modebranchen over, men de har også haft en god sum penge til at gøre det med men det ændre ikke på at nærmest alt hvad de gør, gør de 100% og derfor vil jeg give dig indblik i hvad det er de gør bedre end de andre og hvorfor en virksomhed som stylepit(tidligere smartguy) er blevet kørt over af dem.

Knivskarp marketing

Hvis du prøver at gå på google eller sociale medier vil du hurtigt møde Zalando på din vej hvis du søger noget indenfor fashion. De har virkelig formået at nå langt ud – Selv på det danske marked som blot udgør en lille del af deres omsætning.

Hvad du kan gøre:

Kig på Zalando’s SEO struktur, Kig på deres Adwords annoncer, Like deres Facebook side og oplev hvordan de driver online marketing anno 2016 og bliv inspireret. 

Kunden er i centrum

De har altid haft kunden i centrum og var nogle af de første til at tilbyde ekstraordinære betingelser for kunderne ved at have 100 dages fri retur, hurtig levering, opfølgning på kunderne og generelt en fuldt gennemarbejdet købsproces som gjorde at kunderne kom tilbage.

Hvad du kan gøre:

Først og fremmest er det væsentligt at du brainstormer hele købsforløbet fra første gang virksomheden møder din virksomheden til de overvejer at købe, til de køber og til de kommer tilbage. Her er det selvfølgelig i høj grad dig der former konceptet og oplevelsen men det er også vigtigt at du sørger for at få installeret moduler fx gør det muligt at lave en ønskeseddel, opfølgningsemail, nyhedsbrev med fordele osv.

Tag risiko

Zalando var og er stadig er risikovillige da de investerede massivt i marketing, stort varelager, bedste teknologi og generelt bare ville være de bedste uanset hvad.

Hvad du kan gøre:

Afsæt et budget på fx 100.000 på løbende forbedringer/udvikling på din shop årligt så du altid er foran dine konkurrenter. Det kan være at du vil ind i et nyt land og har brug for opsætningen af dette samt rådgivning markedsføring i det pågældende land eller at du ønsker at gøre din ordrebehandling og lager fuldautomatisk.

Gå internationalt tidligt

Zalando valgte allerede efter 1 år at gå udover de tyske grænser og åbnede i østrig. Året efter Holland og Frankrig år efter de yderligere 3. I dag er de i mere end 15 lande. Et vækst som sjældent ses af webshops men her har man vægtet en hurtig vækst. Der kan også være store fordele ved at være i flere lande. Eksempelvis fordeles risikoen over flere markeder og på den måde ”ridder på flere heste” og derfor får minimere konkurrence risikoen men omvendt kan det være meget omkostningstungt.

Hvad du kan gøre:

På en af vores kunders virksomheder winkwink.dk som sælger frækt undertøj og sexlegetøj valgte man allerede fra starten at lægge planer om at åbne i udlandet hvor vi efter 24 måneder lancerede en svensk version. Tilsvarende bør du overveje at gå internationalt tidligt.

Personaliseret oplevelse

Zalando har løbende udviklet købsoplevelsen så den er mere personaliseret. Et lille eksempel er fx at hvis man som mand går ind og trykker ”mand” gemmes det i cookies så man næste gang direkte lander i herresektionen. Tilsvarende er gældende for mange andre elementer på deres shop.

Hvad du kan gøre:

Vi har ofte udviklet moduler som gør kunde oplevelsen mere person. Fx kan det være en gode ide at bentte cookies til indsamle data fra kunden såldes at kunden bliver forslået med produkter som er relavante for vedkommende.

Affliate marketing

Affiliate marketing benyttes i dag af rigtig mange virksomheder da de ofte er performace baseret og man derfor begrænser sin risiko og i stedet giver et cut. Det har Zalando været flittig bruger af og har derfor haft andre virksomhed til at brande og konverter salg for dem.

Hvad du kan gøre:

Lad os hjælpe dig med at blive en del af de mange performance baseret netværks derude. Både nationalt og internationalt.

Innovation

Men en højteknologisk webshop, logistik, kundeservice, marketingprogram har de sikret sig et forspring uden lige.

Hvad du kan gøre:

Undersøg konstant hvordan du kan gøre din webshop mere innovativ om det måtte være

Er det overhovedet realistisk for dig og din webshop som har en promille af Zalando’s budget?

Det er måske begrænset hvor meget du kan gøre i forhold til Zalando men det ændre ikke ved at man gøre lidt ligesom Zalando og blive inspireret af deres tilgang til at bygge og drive en webshop i 2016.

Vores bedste eksempel er en af vores kunder winkwink som er en moderne sexshop som åbnede december 2013 og som i 2015 åbnede i Sverige og er på vej ind i yderligere et land. Her har strategien været meget lignende Zalando(dog i miniformat) da man fra starten vil over landets grænser, man tilbød gratis fragt uanset ordrens pris. Dvs. at hvis man som kunde blot købte en vibrator eller en dildo for 100,- blev det sendt gratis og hvis man fortrød kunne man altid sende det retur. Derudover hjalp vi med kreativ markedsføring og diverse moduler til automatisering forbedring af kundeoplevelsen.

Det gjorde at virksomheden på 12 måneder blev den tredje største sexshop i Danmark og blandt de 5 største i Skandinavien på 2,5 år.

Kristoffer Hjerrild
kontakt@kristoffer-hjerrild.dk

Kristoffer er CEO og har ansvaret for Magentoxperten.dk's operative udvikling.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar