Sådan kan du øge din omsætning i sommerperioden

magento strategi

29 jun Sådan kan du øge din omsætning i sommerperioden

Rigtig mange webshopejere oplever faldende omsætning hen over sommeren. Forbrugeren er rykket udendørs i solen, tager udlands på ferie og hygger sig i parker og til festivaler. Danskerne sidder med andre ord ikke og surfer på nettet i samme omfang om sommeren som de gør resten af året. I dagens blog indlæg ser vi på hvordan du kan øge din omsætning i sommerperioden.

Langt de fleste webshops i Danmark kender udfordringen med lavere omsætning i sommerperioden. Der er selvfølgelig dem som har en forretningsmodel der specifikt er målrettet sommerhalvåret, men er man ikke i den situation er der stor sandsynlighed for at man som webshopejer vil opleve et fald i sin omsætning henover sommerperioden.

Som Magento webshop og online forretning er det vigtigt at man tager udfordringen seriøst og tilpasser sin strategi efter det ændrede adfærdsmønster.

Helt grundlæggende bruger danskerne flere penge på eksempelvis rejser og restauranter end de gør på mere konventionel online shopping. Der er med andre ord en mindre kage at spise for webshops i sommerperioden.

Men driver man en online forretning er der naturligvis også muligheder at udnytte, for at øge en webshops omsætning i sommerperioden.

 

Gør dig synlig med alternativ markedsføring

Det gode sommervejr gør at kunderne er mere tilbøjelige til at bevæge sig udenfor. Som online butik besværliggør dette mulighederne for at tiltrække forbrugeren.

Det giver dog også webshopejere nye muligheder inden for markedsføring.  Det er opstår nemlig en enestående mulighed for at foretage ekstraordinære salgs- og markedsføringsaktiviteter, som både kan være underholdende og afvekslende for ens medarbejdere, men som også kan vise sig yderst effektiv, til at skabe mere opmærksomhed om den online forretning.

Det står ikke skrevet i sten at man som webshopejer er begrænset af det online medie. Med ganske få midler kan webshoppen fysisk flyttes ud der hvor kunderne opholder sig.

Der kan eksempelvis være tale om en stand hvor webshop repræsentanter præsenterer vareprøver, markedsfører særlige sommerkampagner eller rabatter og har hvor der medbringes tablets således potentielle kunder kan foretage deres bestillinger on-site ved standen.

 

Udnyt ”agurketiden” med interessante pressemeddelelser

Selvom journalister, politikere og danskerne generelt er taget på ferie, så har medierne fortsat behov for at udgive artikler og historier for deres læsere. I denne periode, som oftest omtales som ”agurketiden”, udgives der skæve historier og mindre samfundsaktuelle nyheder en normalvis og de skæve nyheder modtager oftest dækning.

Enhver virksomhed, uanset størrelse, bør overveje markedsføringsmulighederne i pressemeddelelser. Det er i særdeleshed interessant at udgive pressemeddelelser i sommerperioden, da efterspørgslen på gode historier er meget høj på dette tidspunkt af året.

De artikler og historier som tidligere ville være smidt i skraldespanden har nu en større chance for at blive udgivet end tidligere.

I tråd med alternativ markedsføring kan pressemediet, benyttes til at skabe opmærksomhed om særlige events og arrangementer som en webshop kan udnytte for at få mere eksponering i sommerperioden.

 

Opret kampagner der er sæsonbetonede

Et er at gøre brug af alternativ markedsføring og udgivelse af interessante pressemeddelelser, noget andet er at gearer ens platform til sommeren.

Mange online forretninger gør brug af særlige kampagnemodeller henover sommeren. Eksempelvis er det oftest populært i tekstilbranchen at have sommerudsalg, således at butikken kan blive tømt og blive klar til efterårskollektionerne.

Men også andre brancher gør brug af særlige sommer-tilbuds-kampagner. Nærmest uanset produktet kan enhver webshop have gavn af denne form for kampagne. Se bare på den globale computerspil udbyder Steam, som hvert år afholder brandsalg på mange computerspil titler.

Computerspil er nok det sidste man forventeligt ville være i stand til at sælge meget af i sommerperioden, men fordi priserne er attraktive og fordi kampagnen gentages år for år er det en af de mest profitable perioder for udbyderen.

I samme tråd er det muligt for webshops at markedsføre og sælge produkter, som led i en sommer kampagne, som tidligere har været besværlige at komme af med. Så længe man benytter sig af en kreativ vinkel.

 

Hav teknikken i orden

Som teknologien udvikler sig benytter danskerne i stigende grad smartphones og tablets som personlige computere. Samtidig, grundet sommervejret, er forbrugeren rykket udenfor og søgninger foretaget på mobil og tablets stiger derfor betydeligt i sommerperioden.

Af samme grund er det essentielt for en webshops succes at have en responsiv platform, hvor sidens indhold kan tilgås problemfrit af smartphones, tablets og andre mobile platforme.

I forlængelse af flere søgninger foretaget med mobil og tablets i sommerperioden, kan man som webshopejer med fordel udnytte denne forbrugeradfærd og justerer virksomhedens online annonceaktivitet til mere målrettet at sigte mod de mobile platforme.

Dette kan ikke blot effektivisere en webshops markedsføringsbudget henover sommeren, men også øge sandsynligheden for at den ønskede målgruppe besøger webshoppen via deres smartphone eller tablet, alt imens de er ude og nyde sommervejret.

Mikkel Rasmussen
mr@magentoxperten.dk

Mikkel arbejder som projektleder og SEO-specialist hos Magentoxperten.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar