Optimer din webshop til mobil

Ehandel på mobil vinder frem

15 aug Optimer din webshop til mobil

Danskerne elsker ehandel

Danmark og danskerne elsker e-handel – og vi elsker det mere og mere. Ifølge DIBS handlede danskerne, i 2016, for ikke mindre end 70 milliarder kroner online. Det er en stigning med 20 % fra 2015. Ligeledes stormer den danske ehandel frem på mobilfeltet, faktisk udgør nethandel på mobil nu 45 % af de danske handler.
Rejsemarkedet er stadig en gigantisk spiller når det kommer til nethandel, men de andre brancher er stærkt på vej frem på mobilfronten. 21 % har handlet elektronik, 20 % har handlet tøj og sko, 20 % har handlet dagligvarer og 19 % har handlet helseprodukter.

Kundeloyaliteten er faldende

I samme åndedrag skriver Magento.com, at kundeloyaliteten aldrig har været sværere at opretholde når det kommer til online shopping, 81 % researcher før de køber, 77 % siger at deres loyalitet forsvinder hurtigere end før og 68 % kommer ikke igen og køber igen.

Ovenstående leder os let og elegant frem til temaet for dagens blogindlæg, en serie af gode råd til hvordan du får den bedst mulige webshop på mobil.

 

Lav et rejsekortcustomer journey hotel

Der er naturligvis ikke tale om et rejsekort som det der aldrig virker i DSB togene, men derimod et customer journey map. Hvordan er kundens rejse igennem din webshop – brug de personas som du sandsynligvis har lavet på et eller andet plan. Selv hvis du ikke har udfærdiget en persona og skrevet den ned i et dokument, har du med garanti en anelse om hvem det er der handler i din webshop (køn, geografi, mobil/pc mv.) Gå igennem din hjemmeside ud fra dette og se hvordan den virker på mobil.
Alternativt kan der med fordel laves tænke-højt-tests med personer der virker repræsentative for din målgruppe.

Smid det ud, alt det unødvendigeVæk med de unødvendige elementer

Købsprocessen på mobil er en lidt anden end når man sidder på sit faste wi-fi på sin PC eller Mac. Shopping på mobilen kan være præget af en forbindelse der ikke altid er lige stabil og at brugeren lige er ved at lave 8 andre ting samtidigt (Måske mor lige skriver på messenger, chefen mailer eller andre forstyrrende elementer). Med baggrund i ovenstående er det ekstra vigtigt at du, som webshopejer, gør det nemt og bekvemt for brugerne at benytte din hjemmeside. Der må i hvert fald ikke være ubrugelige og/eller dysfunktionelle elementer der kan frustrere kunden – så kan vedkommende hurtigt finde et andet sted. Husk på – alle unødvendige, ekstra sider, er en mulighed for kunden for at springe fra.

Musthaves på mobil

Ovenfor står der, at alle de unødvendige elementer skal væk, men mindst lige så vigtigt er det, at de nødvendige elementer bliver. På engelsk eksisterer der et udtryk, ”FUD” – det betyder ”fear of uncertainty, and doubt”. Oversat til dansk betyder det, at man gerne vil vide alt om produktet og købsprocessen, det være sig anmeldelser, forsendelsesomkostninger, leveringstid og kundeanmeldelser. Ofte bliver disse elementer sprunget over på en mobilside, fordi der ikke ”er plads” eller ”mobilbrugere researcher ikk”. Det kan lede til en del frustration for dine potentielle kunder.

Respekter design begrænsninger

3 overordnede regler der er gode at have i baghånden når der skal designes til mobil

  • Fingre på en mobilskærm er ikke lige så præcist som mus på en macbookTykke fingre
    Derfor skal der være plads til store fingre (Det hjælper her at kende sin målgruppe, som vi anbefalede længere oppe på siden – landmænd har større hænder end teenagepiger), elementerne skal være længere fra hinanden så der ikke trykkes forkert osv. (Apple anbefaler faktisk 44 pixels som minimum).
  • Skærme der bliver påvirket af lys. De nyeste telefoner har rasende gode skærme og kan muligvis godt klare sig i solskin, selv på ”low power mode”, problematisk er det dog, at ikke hele Danmark ejer en spritny telefon – mange er stadig på iPhone 4-5 stykker eller tilsvarende Samsung. Det er ikke sikkert at disse, potentielle kunder, synes at lysegul skrift på en mørkegul baggrund er en super fed ide. Klare bogstaver, font, en skriftstørrelse der er til at læse er ofte federe for dine kunder, end det som din udvikler har fundet på ser super ud på vedkommendes 4K Retina skærm.
  • Trådløse forbindelser er RELATIVT langsommere end hjemmenetværket. Lige meget hvor mange gange 3 mobil / Telenor / TDC bliver ved med at fortælle mig, at de har Danmarks bedste dækning, er den desværre stadig ikke lige så hurtig, som netværket derhjemme. Sørg derfor at din mobilside er hurtig og nem at loade – ikke for mange unødvendige bannere og forstyrrende elementer.

 

Hurtigere hjemmesider – hurtigere handlergiv din hjemmeside et skud juice

Det er desværre ikke altid teleselskabernes skyld, når en hjemmeside loader langsomt på mobilen – det kan også være hjemmesiden skyld. Fra 2015 – 2016 steg den gennemsnitlige hjemmeside med 13 %, året før steg den med 16 %. Sørg for at din hjemmeside kan følge med, ellers kan du roligt regne med, at kunderne hopper til konkurrenten der kan.

Responsivt design

Det er rart at få respons på sine inputs, det tror jeg mange kan nikke genkendende til fra det virkelige liv. Ligeledes er det rart at få respons på sine handlinger, når man prøver at foretage et køb på internettet. Det kendes fra Apps og fra software på computeren. Det er som kunde meget frustrerende ikke at vide om systemet virker og der arbejdes på at gennemføre et køb eller ej. Vis at der sker noget!

MobilePay!Betal med mobilepay - altid en god ide

23 cifre er der på et Dankort – og det er ikke alle der synes det er så skægt at skulle indtaste dem hver gang der skal foretages et indkøb på nettet. MobilePay vinder frem da det er nemmere, ligeledes har chrome (og sikkert andre browsere) en funktion der gør at de kan huske dit dankort nummer (Chromes hedder Google Autofill), disse kan du med fordel gøre brug af, så det bliver nemmest muligt for dine kunder at komme igennem processen.

 

 

 

Jakob Warfvinge
jakob@magentoxperten.dk
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar