Konverteringsoptimering

Sæt gang i din omsætning med konverteringsoptimering

Hvad er konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimering er det arbejde der ligger i at sikre, at besøgende til din hjemmeside eller magento webshop foretager en ønsket handling. Dette kan eksempelvis være at der foretages et køb, at kunden kontakter din virksomhed, tilmelder sig dit nyhedsbrev eller noget helt andet.

 

Hele formålet med konverteringsoptimering er at forbedre din webshops eller hjemmesides evne til at omsætte brugerens informationssøgning til handling. Tilgangen involvere bl.a. brugen af analytiske redskaber, såsom bruger- og splittests, til udformning af konverteringsmål for din webshop, så trafikken til din hjemmeside udnyttes bedst muligt.

 

Konverteringsoptimering er baseret på analyse, test og statistik og er en kontinuerlig proces. Et eksempel kunne være Call to Action (CTA) knapper o.lign. På enhver webshop er der en eller anden form for CTA, i form af en læg i kurv knap, nyhedsbrevstilmelding eller noget helt tredje. Med forskellige testtyper, kan man eksempelvis få et indblik i hvilken knapfarve ens kunder reagerer bedst på eller hvilken effekt en ændring af CTA teksten vil have på ens forretning. Den viden man får benytter man så til løbende at optimere på ens webshop ud fra hvilken version der har konverteret bedst.

magento hastighedsoptimering
Vi er kun et opkald væk. Ring nu på 50 50 52 60

Konverteringsrate (KR) – Sådan kan du måle konverteringer

Konverteringsrate defineres som den andel af besøgende til din hjemmeside eller webshop som bliver til kunder eller leads. Typisk kan disse tal findes i Google Analytics såfremt der er opsat konverteringsmål og tracking på din webshop. Du kan udregne din webshops konverteringsrate ved følgende formel:

 

KR = Antal der foretager en bestemt handling / Antal besøgende

 

Forestil dem et scenarie hvor 100 mennesker besøger din webshop. Af de 100 besøgende foretager 5 personer et køb (en konvertering). I dette scenarie er konverteringsraten på 5 ud af 100, også svarende til 5%. En konverteringsrate på 5% er højt sat, typisk vil et niveau på mellem 1-3 % være tilfredsstillende. Konverteringer afhænger af mange ting, oftest er det koblet på relevans. Brugeren foretager en søgning og hvis indhold/produkter/services er relevant for kunden er der stor sandsynlighed for at den besøgende bliver konverteret til en kunde.

Konverteringsoptimering magento

Konverteringsoptimering – A/B splittest

En klassisk konverteringsoptimering foregår ved at gennemgå webshoppen og identificerer en række områder, som gør at besøgende ikke bliver konverteret. Som beskrevet tidligere kan noget så banalt som farven eller størrelsen på knapper, have betydning for hvorvidt den besøgende ender med at foretage et køb på din magento webshop.

 

Konverteringsoptimering er en proces som kræver at man prøver sig frem baseret på forskellige former for test og data. Derigennem identificerer man, hvad der virker bedst for hjemmesiden. Den mest udbredte metode til konverteringsoptimering er A/B splittest.

 

En splittest som denne går ud på at vise en version af din webshop til den ene halvdel af dine besøgende og en anden version til den anden halvdel. På den måde vil du hurtigt kunne indsamle data om dine konvertering og identificere hvilken version der konverterer bedst. Ud fra denne dataindsamling kan du få implementeret de elementer der har vidst sig at forbedre din webshops evne til at konverterer.

MØD TEAMET

Vi er et ungt internationalt team, der konstant udfordre os selv og følger de nyeste trends indenfor e-handel.

bgfooterteam
Vi er kun et opkald væk. Ring nu på 50 50 52 60