Hvad kan vi forvente af e-handel i 2017?

e-handel

27 jan Hvad kan vi forvente af e-handel i 2017?

E-handel har været i en rivende udvikling og vi køber stadigt flere produkter på nettet. Danskerne har generelt en meget høj tillid, til at handle på nettet. Denne tillid har bidraget til en markant vækst for virksomheder, som har deres primære forretning online.

Hos Magentoxperten har vi bemærket nogle tendenser i det forgangne år, som kan være med til at give et billede af hvordan e-handel vil forme sig i 2017.

 

Abonnementsbaserede webshopløsninger

I løbet af det forgangne år har vi hos Magentoxperten oplevet en stigende efterspørgsel på abonnementsløsninger til Magento.

Som de eneste i Danmark har Magentoxperten indgået et samarbejde med epay bambora, for at udvikle et abonnementsmodul til magento.

Modulet gør det muligt at oprette abonnementer på en Magento webshop og hæve pengene via epays betalingsgateway.

Der er mange fordele forbundet med webshopløsninger der er abonnementsbaserede. F.eks. kan man med abonnementer bevare en højere og mere stabil indtjeningsgrad, samtidig med at man kultiverer længerevarende relationer til sine kunder.

Dette giver mulighed for at få et større og mere loyalt kundesegment, forudsat at dine services lever op til kundernes forventninger.

Med Magentoxpertens abonnementsmodul gør du det muligt for kunderne selv at administrerer deres abonnementer, alt i mens du har fuld kontrol over de enkelte abonnementsprofiler.

Kontakt os for at hører mere om mulighederne med et abonnementsmodul.

 

Personlige anbefalinger

De sociale medier har længe været en integreret del af vores dagligdag og denne tendens ser vi ikke ændre sig foreløbig. Vi tror til gengæld at vi i det kommende år vil se flere webshops gøre brug af personlige anbefalinger, som led i deres markedsføring.

Med personlige anbefalinger, får online markedsføringsaktiviteter en ny dimension som webshop administratorer bør være opmærksomme på. Nemlig det faktum at uanset, hvor godt de markedsfører deres produkter, så vil kunderne altid vægte deres venners feedback højere – da disse i deres øjne er en garant for produktet og er mere troværdig.

Af samme grund ser vi i stigende grad funktioner på webshops, som fremhæver de mest populære produkter eller ”andre købte også”- visninger.

Nogen online virksomheder, så som Winkwink.dk, har gjort det muligt for almindelige mennesker at teste og anmelde webshoppens produkter. Dette er muligt fra produktsiderne, hvor bedømmelse og kundens kommentar fremgår.

Dette er blevet et mere og mere udbredt tiltag for mange magento webshops i Danmark.

Chatbots

Som besøgende på diverse webshops har du måske bemærket chatfelter, hvor du kan komme i kontakt med en kundeservice medarbejder, der kan hjælpe dig med at finde en vare der passer til dig eller som kan besvare spørgsmål du måtte have til din ordre, levering m.fl.

Med en Zendesk integration kan du hurtigt og nemt oprette denne form for direkte kommunikation med dine besøgende på din webshop.

Men mange af de helt store aktører på markedet, eksempelvis H&M, har udarbejdet en ny form for chatservice – nemlig en chatbot.

Denne chatbot kan hjælpe kunder med at finde produkter der matcher deres ønsker. Kunden vil opleve det som en chat og robotten sender produktforslag til kunden, baseret på kundens input i chatfeltet.

En spændende udvikling.

 

Interaktive videoer (shoppable videos)

Et andet spændende tiltag, som så dagens lyst i 2016, er interaktivt video indhold. Denne form for video kan bruges til at præsenterer produkter som de i brug, hvor det er muligt at klikke på produktet i videoen og købe det.

Man kan delvis sammenligne disse interaktive videoer, med interaktive pdf visning som flere af os er stødt på. Denne type pdf bliver ofte brugt for virksomheder der har et fysisk katalog. Klikker man på et produkt i kataloget bliver varen lagt i kurven.

Denne måde at inddrage kunderne kan nu blive overført til video indhold, hvilket åbner op for mange nye markedsføringsmuligheder.

 

Responsivt design

Dansk E-handel er i hopla og har oplevet en vækst på 20% på ét år. Det viser Dansk E-handel 2016-rapporten, udarbejdet af DIBS.

I rapporten fremgår det også at danskerne er blevet meget glade for at foretage handel på mobile enheder. Eksempelvis har 45% af danskerne handlet med mobil eller tablet.

Mobilen er gået fra kommunikationsredskab, til personlig computer og over til betalingsmiddel m.m. Af samme grund er responsivt webdesign blevet en nødvendighed, hvis man vil have succes med e-handel.

I dag kommer langt de fleste webshopløsninger med responsive skabeloner, men har man ikke fulgt med udviklingen og hænger i bremsen med at gøre sin webshop responsiv, så er det meget sandsynligt at kunderne vil have en dårlig oplevelse med at handle og går til konkurrenten.

Øgede krav til logistik og leveringsoplevelsen

Flere og flere online butikker vælger i stigende grad også at åbne fysiske butikker og showrooms. Kunderne for dermed større fleksibilitet for at hente og returnerer varer de har købt på nettet. Noget der giver dem en større tryghed ved at handle online.

Konceptet kan sammenlignes med Click and Collect, hvor eksempelvis Matas og Elgiganten gør det muligt for deres kunder at bestille varerne til afhentning i deres lokale butik.

Hvis man som webshopejer ikke lige har ressourcerne til at åbne fysiske butikker, kan man alternativt gøre brug af Packsoft- og GLS moduler, fra eksempelvis Magentomoduler.dk, hvor man som kunde kan vælge en lokal pakkeshop til at hente sine varer.

Dette gør det mere bekvemt at være kunde hos en netbutik.

 

Køb af dagligvarer på nettet

Vores tid er blevet mere kostbar og som forbrugere bliver tiden konstant rangeret efter prioritet. En af de ting vi sjældent ynder at bruge alt for meget tid på er dagligvare indkøb.

Af samme grund har der været en udvikling, hvor dagligvarer i stigende grad bliver gjort tilgængelige til køb online.

Der er en række virksomheder såsom Nemlig.com, Coop og Rema 1000, som har gjort denne form for indkøb muligt for deres kunder.

Grundlæggende forventer vi hos Magentoxperten at den positive udvikling vil fortsætte og at vi i 2017 vil se flere nye potentielle markeder åbne sig.

Der er ikke længere en bestemt varegruppe man kan sælge på nettet, alt er muligt og kun fantasien sætter grænser.

Tags:
,
Mikkel Rasmussen
mr@magentoxperten.dk

Mikkel arbejder som projektleder og SEO-specialist hos Magentoxperten.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar