Gode råd til PPC annoncering

gør det selv ppc annoncering

30 maj Gode råd til PPC annoncering

I dagens blog indlæg vil du få nogle gode råd til hvordan du får det meste ud af PPC annoncering (pay-per-click) på din Magento webshop med Google Adwords.
 

Organisk trafik & betalt trafik

Når man søger på søgemaskiner er der forskellige måder at tilgå en webshop på.

Den ene, som er den mest eftertragtede, er organisk trafik.

Her har den besøgende søgt på google efter eksempelvis en “badebold” og falder over et ikke-betalt søgeresultat i toppen af SERP (search engine result page).

Den besøgende har fundet netop det link, fordi ejeren af denne webshop har gjort noget ud af at blive fundet/ranke højt på søgeordet badebold ifm. opsætningen af webshoppen.

Der ligger et stort arbejde bag for at ranke højt på bestemte søgeord og der kræves konstant optimering ift. seo-venlige tekster, relevant indhold og linkstruktur herunder linkbuilding m.fl.

Hos Magentoxperten bistår vi gerne i SEO analyse af din webshop og vi tilbyder også specifik søgemaskineoptimering af din Magento webshop, så du kan ranke højt på søgeord der er vitale for din forretnings succes.

Den anden metode, som er yderst udbredt grundet høj ROI, er betalte annonceringer igennem Google Adwords. Adwords er en såkaldt PPC annonceringsform.

Det er også her Google henter størstedelen af sin indtjening (kilde).

Denne metode kan sammenlignes med en auktion, hvor du som annoncør byder ind på placeringer i Googles annonceområder, ud fra nogle specifikke parametre.

Det er dog ikke hvad du er villig til at betale per klik, der afgøre det hele ift. placering og gennemslagskraft, tværtimod.

Med ganske få midler kan du få et stort afkast med Google Adwords.
 

PPC Annoncering med Google Adwords

Google Adwords er en PPC annonceringsform, som er en af de mest udbredte redskaber indenfor online markedsføring.

Med PPC Annoncering kan du med relativt få midler, få stor ROI på dine markedsføringsaktiviteter, da du først betaler til din markedsføring når en potentiel kunde klikker på din annonce.

Så hvis du eksempelvis betaler 5 kr. per klik og en kunde klikker på din annonce og i sidste ende køber en vare til en værdi af 250 kr.

Så er regnestykket ret enkelt. Det er de færreste der ikke ville ligge 5 kr. og få 250 kr. retur.

Men var det så nemt, så ville alle have succes med annoncering online.

Sådan er det jo desværre ikke, der er mangt og meget der spiller ind ift. ranking på Googles Annoncenetværk.

Der er også mange ting, som kan være nyttige at vide før man kaster sig over Google Adwords.

Disse ting vil vi forsøge at afdække nu…
 

Fokuser på høj relevans for dine besøgende

Noget af det første man skal få ind i hovedet når man påbegynder PPC annoncering for sin webshop med Google Adwords, er bevidstheden om at Googles primære opgave er at leverer relevant indhold til sine brugere.

Det betyder at begreber som Click-Through-Rate (CTR) og Quality Score har enormt stor betydning på hvor effektive dine annoncekampagner er.

Ikke blot hvor meget du er villig til at betale per klik.

Google har udvikler konstant på sine algoritmer, som arbejder på at leverer relevante søgeresultater til brugerne.

Af samme grund er det vigtigt at dine annoncer også fokuserer på relevans for brugerne.

Så når du opretter dine annoncer, skal du tage dine forbrugeres briller på.

  1. Hvad er det de leder efter, når man er på udkig efter de produkter du sælger?
  2. Hvilke søgeord vil give mening at søge på, hvis man skulle finde dig og dine services?
  3. Hvad er vigtigt for dine kunder ifm. deres beslutningsproces?

 

Hvad tilbyder du og hvorfor skal de vælge din forretning?

Ligesom fysiske butikker stiller farverige skilte ud på strøget, hvor der opfordres til at gå ind i butikken, ligesådan bør adwords annoncer konstrueres.

Call-to-action er essentielt for enhver marketing aktivitet, og PPC annoncering er en af de fremmeste redskaber til at skabe mere trafik og konverteringer med hjælp fra call-to-action.

Et call-to-action har 2 formål:

  1. den skal lede brugeren til at foretage en bestemt handling på din webshop
  2. den besøgende skal vide helt præcist hvad de kan foretage sig på jeres webshop. Kan de købe bestemte vare? eller finde noget information?

Med et klart og tydeligt budskab vil du opnå mere relevans.
 

Byd dine besøgende velkommen med relevante landingpages

I forlængelse af relevans, er det vigtigt at sikre, at dine annoncer linker til indhold som er relevant ift. annoncebeskrivelsen og de søgeord besøgende forventer at finde produkter eller information omkring.

Når en potentiel kunde klikker på din annonce er det vigtigt at du kontrollere deres rejse rundt på din webshop. Hvis du ønsker at sælge hvidevare, bør du linke til en kategoriside med hvidevare osv.

Det er essentielt at besøgende hurtigt kan finde de informationer/produkter de søger og som matcher deres søgeparametre.
 

Specifikt om brug af søgeord til PPC annoncering

Med Google Adwords Keyword Planner kan du hurtigt få dig et overblik over søgeord, der er relevante for din forretning. At foretage en søgeordsanalyse er noget der tager tid og er yderst gavnligt for din virksomhed.

En søgeordsanalyse ligger fundamentet for en god PPC kampagne og hos Magentoxperten hjælper vi gerne din virksomhed med at analyserer hvilke søgeord I bør fokuserer på.

Når du har foretaget en grundig gennemgang og lavet en liste over de søgeord du gerne vil ranke højt på, kan du begynde at bygge dine annonceringskampagner over disse.

En vigtig note i den sammenhæng er at man ifm. Adwords PPC annoncering har 3 muligheder, når det kommer til at angive søgeord og -fraser ens kampagner skal findes på.

  1. Bredt match
  2. Sætningsmatch
  3. Eksakt match

Det anbefales så vidt muligt at undgå brugen af bredt match, da du har meget lidt kontrol over hvordan dine PPC annoncer vises ved søgninger.

Brugen af bredt match afhænger naturligvis af hvilken branche du opererer i, for nogen kan et bredt match være helt korrekt. Derfor vil vi som udgangspunkt tilskynde dig at oprette alle matchtyper for hvert søgeord i dine annoncer.

På den måde kan du hurtigt identificerer hvilken match type der er bedst egnet til dig og din virksomhed.
 

Brug af negative søgeord er et krav

På din Google Adwords konto er det muligt for dig at tilføje en liste med negative søgeord, altså søgeord du ikke ønsker dine annoncer skal kunne vises på.

PPC annoncører anvender negative søgeord for at forhindre at deres annoncer kommer frem på irrelevante søgninger. Ved at gøre brug af negative søgeord kan du spare penge og spildte kliks.

Du vil med andre ord kunne gøre dine annoncer mere specifikke og relevante, hvilket i sidste ende vil lede til flere konverteringer.
 

Din kampagnestruktur er vigtig at have på plads

Måden dine annoncekampagner struktureres på har stor betydning på hvor effektive dine annonceringer bliver.

Dine kampagner er konstrueret af annoncegrupper og disse indeholder dine faktiske annoncer. En af de bedste måder at opbygge din kampagnestruktur på er ved at fokusere dine annoncegrupper på udvalgte temaer, som dine ønskede søgeord kan passe ind i.

Det er vigtigt at du sikre at de søgeord du vælger at tilknytte dine annoncer indgår i det overordnede tema for din annoncegruppe, da du på den måde sikre høj relevans for de personer der finder netop dine annoncer.

Igen er relevans nøgleord for opsætningen.
 

Match annoncestruktur med din webshop struktur

Specifikt for Magento webshops, kan du med fordel strukturerer dine ppc annoncer så din annoncestruktur efterligner den struktur der findes på din webshop.

Din webshops forside repræsenterer din Google Adwords konto, hver kampagne repræsenterer dine kategorisider og hver annoncegruppe repræsenterer dine produktsider.

Denne form for struktur gør det nemt for dig at administrerer dine annoncer, så du hurtigt kan identificere de annoncegrupper/produkter du ønsker at optimere annonceringen på for din webshop.
 

Gør brug af Google Merchant Center

Ejer du en webshop er det et must for dig at gøre brug af Google Merchant Center og shopping kampagner. Disse kampagner fremhæver din webshops produkter på Googles søgeresultater med pris og beskrivelse.

Med denne form for kampagne er der ikke behov for søgeord, men i stedet skal du uploade den liste af produkter du ønsker fremhævet på Google via Google Merchant Center.

Google hjælper dig hele vejen med en step by step opsætning, men skulle du stadig have brug for assistance står Magentoxperten naturligvis til rådighed.

Dette var et par gode råd til PPC annoncering med Google Adwords. Der er naturligvis mange flere aspekter forbundet med PPC annoncering. Kontakt os i dag og hør mere om dine muligheder.

 

Mikkel Rasmussen
mr@magentoxperten.dk

Mikkel arbejder som projektleder og SEO-specialist hos Magentoxperten.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar