Få månedlige succes med subscription commerce

SUbscription commerce

31 aug Få månedlige succes med subscription commerce

Slip for introduktionen – gå direkte til e-bogen her

Subscription commerce er meget fremme i medierne i disse dage, måneder, år og rigtig mange firmaer kaster sig ud i det med varierende succes. Men hvad er det egentligt? Hvem gør det godt? og hvad kan man sælge? Det vil jeg forsøge at besvare i det følgende blogindlæg

Ved du allerede hvad der er værd at vide om subscription commerce og bare skal bruge en abonnementsløsning til Magento – så klik her og læs om vores abonnementsmodul

First of all – Hvad er subscription commerce?

Subscription commerce dækker over at sælge og købe på abonnementsbasis. Fra et forbrugerperspektiv er det identisk med et telefonabonnement med den vigtige krølle, at du i stedet for et telefonabonnement, typisk får fysiske produkter leveret hver måned. Fra et salgsperspektiv fungerer det som enhver anden ordre, den bliver bare genopfrisket en gang om dagen/ugen/måneden.

Subscription commerce er et fænomen, der som med meget andet ”startede” i det store udland for år tilbage. Omkring 2010 startede Birchbox med at sende 4-5 produkter ud i en ”box løsning”. En box løsning dækker, i dette tilfælde over, at forbrugeren betaler x antal kroner om måneden og så får tilsendt nye produkter.

Herhjemme er der faktisk mindst en af de store spillere vi kender fra i dag, som kom endnu tidligere. Aarstiderne startede allerede i 1999 med at levere grøntsager på abonnementsbasis og har gjort det lige siden. De fik dengang deres hjemmeside udviklet af kokken Nick Brandt, medens han stod og lavede mad på et skisportssted i Colorado – de skriver selv at den ”næsten virkede”. Siden da er der sket lidt og de har også udvidet til at sælge de populære ”madkasser”.

Hvorfor er subscription commerce en mega fed ide?

Der er flere grunde – den absolut bedste værende, at du ved hvor mange penge du kommer til at tjene i næste måned, du har som minimum i hvert fald en klar ide om det. Er der 100 der er tilmeldt din løsning ved du at du får penge ind fra 100 kunder.

Den næste værende det jeg startede med at skrive i den indledende del af indlægget. Men du behøver ikke tage mit ord for det, Coop krediterede nemlig en del af deres forrygende underskud til fremgangen af madkasser:

Om fem år vil købsoplevelsen være langt mere personaliseret, men også automatiseret. Kunden går ind, putter varerne i sin taske og betaler automatisk på vejen ud via sin app. De kedelige varer som dåsetomater og køkkenrulle bliver primært købt og leveret via abonnement, tilpasset kundens forbrugsmønster – Kræn Østergård Nielsen, direktør for Coop Teknologi

Hvem gør det godt?

Goodiebox februar 2017Goodiebox har formået at skabe sig en forretning på den baggrund, de kører en helt klassisk Birchbox model – hvor de også sender skønhedsprodukter ud. Det er en kombination af testere og produkter i fuld størrelse. Goodiebox siger selv, at skønhedsproduktbranchen havde en udfordring med at folk ikke rigtig kunne prøve produkterne og det løser de med deres produkter. En såkaldt ”try before you buy” løsning.

”Skønhedsbranchen har i den grad haltet efter fashion og apparel, når der gælder om at flytte salget fra offline til online. Penetrationen for den samlede beauty e-commerce er mindre end 50 procent af fashion og apparel e-commerce” – CEO og medstifter af Goodiebox, Rasmus Schmiegelov

Bullerbox har omfavnet danskernes store kærlighed til vores firbenede venner, hunden og forsøgt at tjene penge på den ved at skabe Bullerbox.dk. Bullerbox er i koncept identisk til Goodiebox, men jeg har taget dem med, fordi jeg synes det er sjovt tænkt at udnytte det potentiale der er hos dyr. Bullerbox har tidligere gjort sig bemærket i medierne med en stor donation til Dyrenes Beskyttelse – noget der skabte en del omtale og sikkert har givet dem et boost i omsætning.

NB – Bullerbox sælger naturligvis ikke sminke til hunde, men derimod godbidder og legetøj.

Hvad kan man sælge på abonnement?

Det kan typisk inddeles i to overkategorier – Convenience commerce og discovery commerce.

Discovery commerce er de to ovenstående fine eksempler på, det handler om, at prøve noget nyt, som man så efterfølgende kan købe i en forretning eller lignende. Det er vigtigt i denne kategori at sende relevante produkter ud, at tænke på konteksten de bliver udsendt i. Det vil eksempelvis ikke være vildt brugbart for modtagerne af Goodiebox at modtage solcreme i Oktober-November, hvor det alligevel regner hele dagen. Hvorimod solcreme lige op til sommerferien vil være værdsat.

I den anden kategori – convenience commerce handler det meget om timing og om ikke at være en byrde for kunden – det skal bare spille og det skal komme til tiden. Kunden har valgt at købe på nettet og få leveret i stedet for, at gå i supermarkedet og købe ind – de skal altså spare tid og det skal være der når han eller hun har brug for det.

Eksempler på convenience commerce

Eksempler på forretninger der har mestret netop dette er de berømte madkasser fra Aarstiderne – disse står klar i aa bildin garage når man kommer hjem fra arbejde, der er udførlige beskrivelser med og kun lige præcis det der skal bruges. De tænker ligeledes fremadrettet, der er tit produkter med som skal bruges flere gange. Hvis der er bestilt mad til 4 dage er der typisk mange af ingredienserne der vil gå igen, for eksempel er der ofte glaskål i flere af retterne. Før der går for meget Brødrene Price i bloggen her, vil jeg forsøge at understrege min pointe, der er at det passer rigtig fint til Aarstidernes profil, at de ikke sender for meget mad med, at der er lige præcis til det man skal bruge og der ikke går noget til spilde.

I virkeligheden er det kun fantasien der sætter grænser for hvad du kan sælge på abonnementsbasis, så længe du kan komme ud med budskabet om hvad, hvor og hvorfor kunden skal købe det.

Slutteligt – En reminder

Vi har udviklet et abonnementsmodul til Magento – så hvis du har mod på at give abonnementssalg et skud fra din Magento webshop kan du læse meget mere om det på vores side om abonnementsmodulet.

Vil du have det fulde overblik over muligheder, best practice, udfordringer og fordele kan du med fordele læse vores e-bog om emnet. Den hedder “Subscription commerce” og kan hentes på linket nedenfor (Vi har brugt en del mere tid på indholdet end på titlen).

Hent e-bogen Subscription Commerce

Jakob Warfvinge
jakob@magentoxperten.dk
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar