Email Marketing guide

Email marketing header blog

28 jul Email Marketing guide

Sådan får du flere modtagere af dit nyhedsbrev

I tvivl om hvorvidt email marketing er noget for dig og for din shop? Læs mere om email marketing her

Gør brug af hvad du har til rådighed

Tænk på hvilke muligheder du har for at indsamle emails og udnyt dem. For de fleste vil det lede til en eller begge af de nedenstående muligheder:

  • Online indsamling af mails
  • Offline Indsamling af mails

 

Online indsamling af mails

De mest hyppige måder at indsamle mails på online:

  • Hjemmeside sign-up forms
  • Sociale medier
  • Customer touchpoints

 

Hjemmeside sign-up forms

Den simpleste måde at få fingre i folks mail – en Call to action knap der inkluderer at folk lige skal give deres email først. Det kan være at du har et rigtig fedt nyhedsbrev du gerne vil sende til dem, men det kan de kun få tilsendt hvis de giver tilladelse aka. Deres email adresse (vi vender tilbage til, hvad du skal tilbyde dem senere).
Det kan anbefales at have sign-up forms flere steder på hjemmesiden, både på forsiden og på sekundære sider.

Sign-up forms på forsiden

Forsiden er det mest oplagte sted at have en sign-up form. Grunden til dette er, at det er her mange af dine kunder vil lande første gang de ser din hjemmeside – så her vil du gerne have fat i dem med det samme.

Sign-up forms på sekundære sider

En af mine personlige favoritter. Hav en informativ side hvor dine kunder kan læse lidt om, hvad der sker hvis de tilmelder sig dit nyhedsbrev. Hvor ofte sender du dem mails, hvad kommer der til at være i de mails etc. Kunder der kommer denne vej ind i dit nyhedsbrev er som oftest kunder der ikke bare gør det for ”præmien” som du har lovet dem, men også fordi de er interesseret i hvad du har at sige.
Et godt sted at placere denne kunne være i footeren.

Sign-up forms på specifikke produktsider

Dette kan blandt andet benyttes, hvis du har et produkt du RIGTIG gerne vil sælge (eller informere om) – måske det er et private-label produkt, et nicheprodukt, en bestseller, eller noget helt tredje.

Hvordan skal sign-up formen se ud?

Du skal først og fremmest love dine kunder noget, gerne noget konkret som de kan bruge med det samme. Det kan være et gavekort, en gave, en procentvis rabat, en e-bog eller noget helt femte.

Til at starte på, er her nogle tal fra Sleeknote, de kan give dig en ide om, hvad der er en god ide at tilbyde

  • Et løfte om at kunden får nyheder og tilbud som den første (0,8% siger ”ja tak”)
  • At du giver din kunde en procentvis rabat (2,1 % siger ”ja tak”)
  • Tilbyd kunden en konkret penge-rabat (3,9 % siger ”ja tak”)
  • Et lod i konkurrencen om et gavekort (eller gave) for et relativt højt beløb (eksempelvis 2000 kr.) (4,9 % siger ”ja tak”)

Andre muligheder

  • Giv dem viden! Ved du noget fedt? Tilbyd dem en e-bog om det.

Test test test! Test hvad der virker for DIN virksomhed, intet af ovenstående er facitlister.

Design på din sign-up form.wink signup

Rigtig mange virksomheder bruger i dag pop-ups på hjemmesiden for at få kundens opmærksomhed med det samme og det gør de af en grund, det virker!

Tager du et kig på vores søstervirksomhed, Winkwink – der sælger sexlegetøj, vil du bemærke at pop-uppen springer dig i møde som noget af det første der sker. Yderemere, hvis du lukker den, gemmer den sig nede i venstre hjørne, så brugeren altid har mulighed for at acceptere tilbuddet senere

 

”No means no”  

Hvis kunden har sagt nej til dit nyhedsbrev de første 2 gange, kan det godt være du skal stoppe med at lade denne kunde se flere af dine pop-ups

Indsamling af emails gennem Sociale Medier

Facebook er et rigtig fint sted at engagere brugere til at tilmelde sig dit nyhedsbrev – start med at lave en fane på din facebook side, hvor det er muligt for brugeren at tilmelde sig. Så er muligheden i hvert fald tilgængelig. Sørg for, at den er flot og at den ligner den på din hjemmeside (farvetema mv), samt tilbyder det samme. Så forvirrer den ikke potentielle kunde.

Indsamling af mails gennem customer touch points

Hvis du har en chat funktion eller lignende på din hjemmeside (eller facebook!!), kan du bede dine kundeservice medarbejdere om at forsøge at få fat i mails denne vej. Dette skal dog gøres med en vis diskretion, det skal ikke være det første dine medarbejdere gør, når en kunde henvender sig. Det kan dog godt være noget af det sidste, som led i en automatisk besked efter interaktionen er overstået.

Ligeledes kan du lade en lille checkbox være på din check-out page, på din webshop. Det er dog vigtigt, at denne ikke automatisk er tjekket af, men at kunden selv tilmelder sig.

Offline indsamling af mails

Her er nogle af de hyppigste måder, at indsamle mails på offline

  • Udskrevne materialer
  • Events
  • Customer Touchpoints

 

Udskrevne materialer

En flyer der følger med dit produkt, når du sender det til kunden. Mange mennesker tager mindst 1 kig på alt hvad der er i boksen. Det skal være nemt for kunden at tilmelde sig – brug en QR kode eller en link-shortener (goo.gl, bit.ly eller lignende).

Events

Går du til messer? Har en bod på et marked eller en festival? Hvad med udstillinger og konferencer?

Giv folk et AKTUELT tilbud – f.eks. kan du lave en konkurrence blandt alle dem der tilmelder sig under Roskilde Festival, at de på den næst sidste dag kan vinde en flaske sprut, et nyt telt, eller måske en billet til næste års festival.

Customer touchpoints

Sport24 har med succes fået folk til at tilmelde sig deres nyhedsbrev nede i deres butik. Dette har de gjort ved, at love at gemme folks kvitteringer online, hvis de melder sig ind i deres kundeklub. Hvis de melder sig ind i deres kundeklub, kommer de automatisk på email listen.

Skal du bruge hjælp med din email marketing?

Hos MagentoXperten har vi stor erfaring inden for de fleste former for online marketing i Magento, herunder også email marketing. Vi kan hjælpe med indsamling af mails, design af sign-up forms mv.

En advarsel

HUSK: Email marketing er også kendt under navnet ”permission marketing”. Det skal forstås i den forstand, at du skal have dine kunders tilladelse til, at sende dem kampagner.

Du må ALDRIG købe lister med emails. Hvis du gør dette vil du få en række emails, hvor modtagerne sandsynligvis er fra udlandet, ingen interesse har i at købe hvad du sælger og sidst men ikke mindst, det er ulovligt. De har IKKE givet dig tilladelse til at sende dem noget.

Hvis du gør det, kan det nemlig gå så galt, at du ender på en ”uartig” liste. Dine emails vil fremadrettet blive betragtet som spam og de folk hvis emails du har gjort en aktiv indsats for, vil ikke blive beriget med hvad du har at sælge dem.

Jakob Warfvinge
jakob@magentoxperten.dk
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar