4 måder, hvorpå du kan optimere din webshops indtjening via e-mail marketing

ackerman-mx

09 jun 4 måder, hvorpå du kan optimere din webshops indtjening via e-mail marketing

Af: Casper Ackermann, Managing Partner v/ ackermannkommunikation.dk

Mange webshop-ejere er godt klar over, at e-mail marketing kan være en indbringende kanal. En undersøgelse, gennemført af Campaign Monitor, har vist, at e-mail marketing i gennemsnit leverer 38 kr i indtjening hver gang der bruges 1 kr.

Måske du allerede har samlet tilmeldinger ind til dit nyhedsbrev via din webshop og måske du også har sendt et par kampagne e-mails ud.

Men hvordan du kan du sætte turbo på din indtjening, og få langt mere ud af din e-mail marketing?

Det giver jeg fire bud på herunder.

#1 – Integration mellem din webshop og dit e-mail marketingsystem

Når du laver e-mail marketing er data en nødvendighed for at du kan få de bedste resultater. Når du driver webshop har du gode muligheder for at få data gjort tilgængelig. Det gælder blandt andet data på om den enkelte subscriber har købt, hvornår han eller hun har købt, hvor mange ordrer den enkelte subscriber har lagt, hvad der er blevet købt og meget mere.

Denne data kan for de fleste webshops nemt overføres fra webshoppen og ind i Mailchimp. Hvis du har en Magento webshop og ønsker data tilgængeligt på dine subscribers, kan du bruge denne guide.

Men hvad kan dataen bruges til?

Den kan bruges til segmentering af dine subscribers, når du sender kampagne e-mails ud (det skriver jeg om længere nede i dette blogindlæg) og til dine automatiske e-mails.

Automatiske e-mails sætter dig i stand til at sætte en e-mail op, definere hvornår den skal sendes ud (det kan for eksempel være når en subscriber køber et bestemt produkt på din webshop) og så blot tænde for den.

Herefter sendes e-mailen automatisk ud når den enkelte subscriber udfører den handlinger, som er sat til at ‘trigge’ serien af e-mails.

For en af vores kunder, Survivalstore.dk, ser vi enormt højt engagement på de automatiske e-mails. De automatiske e-mails ligger i gennemsnit med 60-80% i åbningsrate, hvilket er langt højere end de traditionelle kampagne e-mails.

#2 – Test dig til bedre resultater

I det program, som du bruger til at lave din e-mail marketing, skal der gerne være mulighed for at lave A/B splittest på dine e-mails. Hvis ikke at den funktion er tilgængelig, skal du hurtigst muligt skifte til et stykke software der tilbyder dette.

Når du kører A/B splittests på dine e-mails har du i de fleste e-mail marketing softwares mulighed for at teste på:

– Emnelinje
– Afsendernavn
– Indhold
– Udsendelsestidspunkt

Jeg anbefaler, at du starter med at optimere på din åbningsrate. Test derfor på opbygningen af din emnelinje, dit afsendernavn og dit udsendelsestidspunkt. Når du er nået til et punkt i dine tests, hvor du har testet de forskellige variabler igennem, bør du begynde at teste på din click-through-rate. Test på opbygningen af dine e-mails, længden, brugen af billeder, knapfarver og lignende.

Hvis du ikke tester på dit e-mail indhold, bliver du aldrig klogere på hvordan du skal kommunikere for at få de bedste resultater. Og dermed går du glip af både eksponeringer, trafik og omsætning.

#3 – Segmentér dine modtagere

Når du har fået integreret din webshop med dit e-mail marketing system, så skal du have opdelt dine subscribers.
Hvis ikke, så vil du, når du sender dine kampagne e-mails ud, ramme en masse modtagere med budskaber, som ikke passer til dem.
Du bør derfor dele din subscriber-base op. Opdelingen afhænger af hvilke strategiske målsætninger, som du har sat dig.
En opdeling, som jeg ser der virker for de fleste webshops, er en opdeling, hvor du i den ene gruppe har alle dem, som har handlet hos, og i den anden gruppe har du alle dem, som ikke har handlet.

Budskaberne skal være forskellige, i det at subscribers, som ikke har handlet hos dig, skal eksponeres for budskaber, der giver dem lyst til at handle. Det kan være budskaber om returret, fordele, kundeudtalelser og lignende. Til dem, som har handlet hos dig, bør du i stedet for kommunikere omkring yderligere brugssituationer, specielle tilbud til dig som eksisterende kunde og lignende. Det afhænger selvfølgelig af dit produkt.

#4 – Skab urgency og før dine modtagere mod en handling

Når du sender en kampagne e-mail ud til dine modtagere, hvori du gerne vil fremprovokere en handling, skal du forsøge at skabe ‘urgency’. Det vil sige, at du kommunikativt forsøger at presse modtageren mod en handling.

Det kan for eksempel være ved at nævne tidsbegrænsningen i tilbuddet (“tilbuddet udløber om 24 timer”) eller ved at kommunikere mængden der er tilbage (“Vi har kun 50 på lager”). .

Udover skriftligt at kommunikere ‘urgency’, kan du også indsætte countdowns i dine e-mail kampagner, så den pågældende urgency visualiseres. Jeg har skrevet et blogindlæg, hvori jeg viser hvordan du – helt gratis – indsætter countdowns og dermed skaber urgency i dine e-mails.

Mikkel Rasmussen
mr@magentoxperten.dk

Mikkel arbejder som projektleder og SEO-specialist hos Magentoxperten.

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar