Magento SEO: 3 Tips for begyndere

SEO begyndertips

15 sep Magento SEO: 3 Tips for begyndere

Magento SEO: Google

Google er, nærmest lige meget hvordan man vender og drejer det, gud. Side 1 på google bliver set som det forjættede land og at komme dertil kan kræve en arbejdsindsats, der mest af alt minder om den, som Frodo og Sam lagde for dagen i Ringenes Herre trilogien. Derfor vil vi gerne hjælpe dig lidt på vej op ad stigen med denne forsimplede 3-trinsraket som du nemt kan benytte i din hverdag. Nedenstående er kun et lille bitte indblik bag SEO tæppet.

Baggrund – Hvad er SEO?

SEO står for “Search Engine Optimization”, hvorfor det er paradoksalt at de fleste kalder det “SEO optimering” – men det vender vi tilbage til senere. På dansk bliver det også kaldet SMO (søgemaskineoptimering). Om end du er til det engelske eller det danske vil jeg lade være op til dig, men i dette videre skriv vil det blive omtalt som SEO.

SEO er, som navnet antyder, det at optimere din hjemmeside til søgemaskinerne. Reelt set er der kun 1 søgemaskine der tæller, Google.

SEO: 3-trins raket – Trin 1: Content is king

Google elsker ord, tekst, sætninger, kommaer, bogstaver, indhold. I denne guide vil vi ikke gå mere specifikt ind i hvorfor Google har disse spøjse tendenser, men det har de altså.

Du kan med andre ord komme en del af vejen ved at fylde din hjemmeside med ord – det er alt fra kategorisider til produktsider der skal fyldes ud med flest mulige ord. Det er dog ikke tilfældige ord – det skal være de rigtige ord.

De rigtige ord er de ord som kunderne søger på, på google. Dem skal du benytte proportionelt ift. hvor mange gange der bliver søgt på de forskellige. Skal du skrive en tekst om VW UP Kunne en meget hurtig søgeordsanalyse se sådan her ud:

biler

Ud fra ovenstående kan du se, at det vil være en fordel at bruge VW UP som udtryk relativt meget mere end ”lille bil”, da det er ”VW UP” som folk søger på.

Blog

Blogs er en rigtig fin måde, at lede trafik ind på din hjemmeside på, at fange brugeren, så at sige. Du kan skrive blogindlæg om nærmest alt der falder dig ind, det er dog vigtigt at du skriver om noget folk søger efter, hvis det skal have en SEOmæssig effekt. Med udgangspunkt i den meget lille søgeordsanalyse ovenfor kan det ses, at det vil være en forholdsvist dårligere ide, at lave en artikel ved navn ”Biler til under 100.000”. Artiklen ”VW UP – Den bedste af de små biler” har mere langt bedre mulighed for at fange trafik, grundet mængden af søgninger.

Noteres skal det også, at sidstnævnte også vil komme i konkurrence med flere andre blogindlæg end det første.Blog

Andre eksempler på teksttunge kategorier på siden der er gode til at fange trafik er guides og FAQ’s – Den første kan være guides på alt muligt, f.eks. ”Sådan rengør du din VW up” og FAQ’s kan nemt laves ud fra de spørgsmål der måtte komme hos kundeservice og er på den måde en win/win. Din kundeservice medarbejder får færre af de samme henvendelser og du kommer til, at blive søgbar på nogle emner som dine kunder gerne vil vide noget om.

SEO raketvidenskab? nejTrin 2: Undgå duplicate content

Trin 2 er såre simpelt, du skal undgå det her fænomen der hedder duplicate content. Det der er på din hjemmeside må, så at sige, ikke ligge andre steder på internettet. Altså:

Alt det du skriver skal være unikt

Hvis google opdager, at du har kopieret indhold fra en anden side, bliver du sendt bagerst i køen, helt derom hvor solen aldrig skinner, på side 999 hvor ingen kunne tænke sig at befinde sig, fordi ingen finder dig deromme.

Google finder ud af det

Google har verdens mest avancerede søgemaskine – de kan sagtens gå ind og måle på, hvem af dig og dinkonkurrent.dk der havde produktteksterne om ditprodukt først. Altså – skriv dine egne produkttekster. Du må hjertens gerne gøre noget ud af dem – folk læser dem oftere end du skulle tro. Derfor skal produktteksterne ikke bare være noget sludder.

LinkbuildingByggemand

Linkbuilding er så stort et emne, at jeg ikke kan komme ind på alt hvad det indebærer, men i sin reneste essens kan det siges sådan her:

Links til din hjemmeside fungerer som anbefalinger

Som enhver god anbefaling tæller de mere hvis de kommer udefra. En anbefaling fra et stort sted tæller mere end fra et lille sted.

Ekstern linkbuilding

Du skal altså ud at kontakte folk for at høre om de vil linke til din hjemmeside – kort og godt. Skriv rundt til folk for at høre om de ikke kunne tænke sig at du skrev et indlæg på deres blog mod at få et link til din hjemmeside. Det kan sagtens ske, at de vil. I skal bare blive enige om, hvad indlægget skal handle om på forhånd, så det er relevant for jer begge.

Brug dit netværk

Kender du nogen der har en blog? En hjemmeside? Er Chefredaktør hos EB.dk? Udnyt det! Er du blevet bedt om at få en guide til sexlegetøjet Satisfyer Pro 2 til at rangere? Skriv et blogindlæg om SEO på din udviklers blog.

Juice bar? Linkjuice barLinkjuice

Linkjuice er brancheslang for hvor meget et link giver dig. Der er eksempelvis rigtig meget linkjuice i et link fra politiken.dk, men ikke så meget fra dintanteodasscooterblog.dk – fordi der er flere ind- og- udgående links fra politiken.dk. De har ligeledes flere besøgende, brugere og folk der interagerer med dem.

Intern linkbuilding

Du kan ligeledes forstærke specifikke sider på din hjemmeside, ved at linke fra andre steder på din side. Dit indlæg fra før om hvorfor VW UP er den fedeste mikrobil i verden, skal naturligvis linke til der hvor du sælger dine VW UP.

Men pas på! Et link fra et sted på din side kan forringe værdien af dette sted, du skal altså ikke lave 8 links fra samme sted. Spred kærligheden.

Opsummering

SEO er meget, meget bredere og dybere end det vi har beskrevet ovenfor, det er kun toppen af isbjerget og derfor er det også en god ide, at få hjælp til det, hvis du er helt ny. Specielt ekstern linkbuilding kan først virke lidt overvældende, indtil du får opbygget et netværk. Hos MagentoXperten.dk har vi et godt netværk og vi kan hjælpe dig i gang med SEO og online marketing generelt.

Vil du gerne have en god basisviden, inden du går i gang, kan du med fordel læse Thomas Rosenstands ”SEO LEX”, det er nok den bedste bog på området herhjemme.

Forresten – Jeg lovede, at jeg ville vende tilbage til pointen omkring “SEO” og “SEO optimering”. Se billedet nedenfor og du har svaret på hvorfor SEO folk til stadighed insisterer på at kalde det “SEO Optimering”

Seo optimering

Jakob Warfvinge
jakob@magentoxperten.dk
Ingen kommentarer

Skriv en kommentar